Så var vi hemma från en både avkopplande och upphetsande helg i Berlin.

TV-turm

Obligatorisk turistig tv-tornbild

Började vår weekend med att halvt förfrysa mina små tassar så första shoppingen blev de varmaste vantar jag kunde hitta för att inte transformeras till ett gnällspöke av rang.

Mot bättre vetande äntrade vi sedan ett lite för hippt café för vårt välbefinnande. Minimalistiskt avskalad inredning och minimalistiskt uppradade smörgåsar on display.

En bord och en stol

Jag såg en pall och en pall men det var tydligen ett bord och en stol

Det kändes som en iscensatt Stockholmsnatt-strip, men trots att vi satt långt utanför vår comfort zone var kaffet gott.

Muji goes coffeshop

Vågade inte ta någon closeup på mustaschsnubben men är det inte så nära en karikatyr i Stockholmsnatt en kan komma…?

Intog lunch på ett litet snabbmatshak i Mitte och blev väl inte direkt förvånad när Gx2+M promenerade förbi.

På min att göra-lista fanns inköp av ekologisk ansiktskräm. Hade scannat Naturligt snygg-bloggen efter Berlintips, första anhalten hade bommat igen, men hittade däremot ett helt bio-markt kvarteret efter. Weleda är sjukt billigt så Hönspappan köpte upp ett lager duschkräm och jag gick bananas på krämer och barnbadskum.

Luke + Lily könsstereotypa barnprodukter

Eko betyder tyvärr inte bara bra, se min rynkade panna i bakgrunden, så ingen av dessa fick följa med hem

Första kvällen tog vi en drink på CCCP Bar men insåg snabbt att vi inte ville äta där. Det blev en asiatisk tapasmiddag på Transit istället. Jag gick igång på deras löfte om ‘no MSG’.

Middag på Transit

Massor av rätter och lite sake som inte fick plats i bild

På söndagen var det äntligen dags för lite roller derby action. Jag drog till Arena Berlin direkt på morgonen medan Hönspappan körde en liten fotosession till Olympiastadion/Tempelhof. Pendlar mellan att bli peppad och uppgiven av att se så bra spelare. Ena stunden vill jag bli exakt lika bra för att i nästan stund komma på att då kanske jag skulle ha börjat ett decennium tidigare…

Stockholm Roller Derby intro

STRD äntrar banan till Leila K:s Electric

STRD:s match blev en repris på gårdagens nagelbitare mot Berlin. De mötte Auld Reekie om tredjeplatsen och tog efter ett tag en hyfsad ledning som de höll till sista minutrarna, då motståndarna helt plötsligt gick upp i ledning. Inför sista jammet låg Stockholm under med 4 poäng, men det betyder ju inte avgjort fattade tillochmed Hönspappan efter ett par minuters konstant hjärtklappning innan vi kunde konstatera att de hade vunnit! Oerhört välförtjänt anser undertecknad.

Efter avslutad turnering tog vi en drink på Tiki Heart för att sedan möta upp G, M, M och P på en kvarterskrog i Neuköln där de bodde. Det blev en wienerschintzel som täckte en tallrik och som jag hade ätit upp om jag inte haft en halvliter mjölkdrink i magen.

Paraplydrinkar utan paraplyn

Fördrink som var som en halv måltid

Silberlöffelschnitzel

En tallriksstor schnitzel

Hemresedagen var jag förbi Quad Roller Skate Shop för inhandlande av innehjul [har ju bara kvar mina Radar Pure]. Det blev Poison/Stingers så nu är jag überexcited att testa, men vi har ju inte träning förrän på fredag…

Känner mig iallafall superpräktig som har handlat inte mindre än 3 julklappar!