För att uppväga min totala egotripp igår tog jag mig till mina gamla hoods [St Eriksplan] för att lyssna på genomkloka Petra Krantz Lindgren. Efter att oavsiktligen ha ramlat över henne blogg i höstas har jag följt den slaviskt och även rekommenderat den till allt och alla [eller ja, mest föräldrar då].

Som slackermorsa gillar jag skarpt att hon inte kommer med ‘gör så här’-pekpinnar utan en blandning av fint formulerade tankeställningar, exempel på egna tillkortakommanden och mer konkreta råd, något som åtminstone jag tycker ökar trovärdigheten. Kontentan av föreläsningen är att barn egentligen inte är så olika vuxna i behov och önskningar, ingen rocket science kan tyckas, men mycket tänkvärt.

Nu önskar jag att alla fick möjlighet att lyssna på henne, även pedagoger och annat löst folk som umgås med barn. Hennes blogg är tillgänglig för alla och hon har även en facebooksida.

