Gårdagen blev en mysig filmkväll. Dealen var att både barn och mor skulle vilja kolla på filmen men det gick ovanligt smärtfritt att få med oss både ‘Häxan och lejonet’ [den med Tilda Swinton] och ‘Prinsessan Mononoke’.

Som filmsnacks kom vi överens om ost [brie och cambozola], kex, oliver, serranoskinka, gurkstavar och vindruvor.

På det stora hela var det supermysigt men jag bör lägga ett par saker på minnet till framtida filmkvällar:

  • Om en hyr film med ej läskunnig unge kan det vara bra att välja en film som är dubbad till svenska. Textningen till ‘Prinsessan Mononoke’ var under all kritik [mindre än var tredje mening textades, dessutom var det vanligare att de kapades ofullständiga än att de avslutades och gav en innebörd].
  • Det kan även vara bra att kontrollera åldersgräns innan filmen har satt igång. ‘Prinsessan Mononoke’ var från 7 år, vilket gjorde att jag gav med mig på den [det var alltså ungen som insisterade] men vi hade hunnit en halvtimme in i Narniafilmen innan jag råkade se att den hade 11-årsgräns… till mitt försvar måste jag säga att det var ungen som ville kolla vidare, vi stängde av ljudet när det blev läskig musik och hon sov lugnt hela natten [så jag inte får skäll när Hönspappan kommer hem].
DLGB i soffan

Det var rätt mysig trots att ungen ser butter ut

Plockmat

Plockmat i soffan

