Ägnade gårdagskvällen åt att fylla i en bunt blanketter inför det lilla gula barnets skolstart i höst. För vi bestämde oss för ht-12 tillslut. Vår känsla var att dem vi diskuterade med ville ge sken av att de ville ungens bästa, men deras omtanke bestod enbart av poängtera de negativa aspekterna av tidig skolstart utan några verkliga argument.

Det gick sådär. Med blanketterna alltså. Inledde med att skriva fel på ungens personnummer. Märkte jag andra gången jag plitade siffrorna och de inte blev identiska. Sen sket det sig när jag kom till ‘årskurs’ och rutan inte ens med minimala bokstäver skulle rymma ‘förskoleklass’. Som jag trodde var rätt benämning. Efter att ha outat mig som skolovetande på Twitter förbarmade sig en mer rutinerad förälder över mig och jag skrev ‘F’.

På morgonen kom jag på den briljanta idén att fråga det lilla gula barnet som upplyste mig om att hon ska börja i PYP 1. Lyckligtvis gick det att ändra ‘F’ till ‘PYP 1’ utan större ansträngning eller kludd. [Som jag avskyr på blanketter. /Chilensk apa.]

Jag tror på allvar att det lilla gula barnet inte kommer att ha några svårigheter att klara av skolstarten som femochetthalvtåring. Efter att ha läst skolans ordningsregler inklusive vad som förväntas av föräldrarna är jag dock mindre säker på om jag och Hönspappan är skolmogna än. [Därför tvingade jag honom att skriva under så jag ska ha ryggen fri.]

En kväll i blanketthelvetet

Föräldrars ansvar ditten och föräldrars ansvar datten...

