På lördag ska jag inte köpa kläder till det lilla gula barnet. Hittade via Nina Ruthströms blogg till eventet på FB och skyltar tillochmed som ‘attendee’.

Jag vet inte alla deltagandes agenda, den exakta orsaken till varför man stödjer detta event. För mig handlar det om att markera att jag inte vill nöja mig med att ‘gå på pojkavdelningen’/’ta en större storlek’ om dagens utbud inte passar. Det har jag gjort hittills i den utsträckning det har varit möjligt. Att tights är smalare än baggy jeans, so be it, men att standardisera ‘flick-‘ till smalt och ‘pojk-‘ till rymligt vill jag inte vara delaktig i.

Det jag inte förstår är vad de som till varje pris vill ha kvar flick/pojkmärkningen är oroliga för? Att de inte ska klara av att avgöra om plagget passar en kille eller tjej och därmed riskera att klä på sin unge ‘fel’ plagg?! Utan märkning blir inget plagg fel!

DLGBs standardmin som liten

DLGB är en flicka men vill ha rätt till mer än hälften av barnkläderna

Visst, det finns värre orättvisor och det är enkelt att köpa kläder märkt ‘pojk’ även om det bärs av ett barn med snippa [eller tvärtom]. Förstår dock inte varför det skulle vara fel att börja med det lilla istället för att kritisera andras ställningstagande. Köper jag snällt existerande utbud blir jag ju bara en i mängden som säger ja och amen till ‘marknadens efterfrågan’. Om jag nu har en chans att visa att jag inte tycker det är oki är valet lätt.

Jag blir jätteprovocerad av människor som på allvar tror att genus handlar om att klä pojkar i rosa [eller att pole inte är fysiskt ansträngande för den delen]. Besinnar mig dock innan affektkommentarer eftersom jag inte vill bli ett destruktivt troll och tänker på kloka ord från Lill-M [tror inte det är han som är ursprunget men det är från honom jag hört det]

Never argue with idiots, they just drag you down to their level and beat you by experience.

