Morgonen inleddes med en gigantisk suck vid åsynen av denna nyhet på Metros förstasida. Än mer uppgiven blev jag efter Hillevi Wahls ‘analys’ om att ‘vad det handlar om är erotisk dans, klart associerat med att män sticker ner sedlar i kvinnornas underkläder’.

Jag fattar inte varför människor tvångsmässigt måste slänga omkring med sina inskränkta antaganden istället för att bara knipa. Tycker man kan dra paralleller till Svenskans något mer nyanserade artiklar om pojkar i klänning som också handlar om begränsningar. Om de skapas av fördömande förutfattade meningar eller fördomsfull könsstereotyp trångsynthet tycker jag är av mindre betydelse.

Lika lite som jag anser att rosa ska vara förbehållet enbart tjejer vill jag att mitt barn ska bli påprackad åsikten att en stång bara kan användas till en sak. Det låter helt insane att en vertikal stolpe ska vara synonymt med stripp och porr för i min hjärna är det inte så.

Jag må vara en tveksam morsa men skulle någon stoppa sedlar i det lilla gula barnets kläder när hon leker vid en stång skulle hon bara tycka det var underligt och leka vidare och jag skulle vilja bli fysisk med den personen. Med knytnävar.

DLGB och en pole

En unge och en stång, the rest is in the eyes of the beholder

