Vet inte vad som tog åt mig igår men efter hämtning drog vi in till stan, jag och det lilla gula barnet. Om jag tycker det är jobbigt att gå ut och äta med unge när vi är 2 vuxna känns det inte helt logiskt att ta med henne ut själv. Fast jag har länge velat äta på Råkultur och det är ungefär så långt man kan komma från ett Hönspappa-ställe.

Sagt och gjort, vi travade dit rätt tidigt så vi fick bord på en gång [det lilla gula barnet är inte hänga-i-baren-tills-bordet-är-klart-typen]. Beställde en halv maki och en sashimi [en fantastisk tallrik som serverades på kolsyreis]. Tänkte att vi kunde dela lite familjärt men just den här kvällen var ungen inte alls på sushihumör. Däremot tömde hon både min och hennes miso samt drack ca 2 glas äppelmust.

Sammanfattning: Det är ingen barnrestaurang men det hade jag inte trott heller. För trångt och ‘intimt’ för att känna sig avslappnad med en unge i släptåg. Hon uppförde sig dock väl utifrån hennes ålder [bortsett från lite kallsvettande och blåhållande från den ömma moderns sida]. Ingenting gick sönder [förutom en sojaskål vid bordet 2 decimeter bredvid så de flesta trodde säkert att det var det lilla gula barnets fel men det var det faktiskt inte alls].

DLGB på väg hem från Råkultur

Det lilla gula barnet posar i trappan upp till Esperanto

