Andra ‘riktiga’ dagen på nya dagiset för det lilla gula barnet och jag är helt inne i vanliga rutiner [som att komma lite senare än planerat och att inte vänta mig samtal från dagisfröknarna].

Älskar frukost på dagis [trots att det inte hjälper oss att komma mer i tid] men tyvärr [trodde aldrig att jag skulle säga det här] inte dagismaten. De använder Lätta på mackor och förra veckan när jag deltog en lunch blev vi serverade fiskpinnar uppvärmda beyond soggighet. Samt vatten att dricka. Hade det inte varit för ungens förra dagis hade jag nog inte reflekterat över det, men nu är det faktiskt så att vi är bortskämda med veckomenyer typ denna:

  • Måndag: Lamm- och rödbetscurry på ekologisk färs från Upplandsbonden, kanel, broccoli, bönor. Serveras med ris och ärtkräm med yoghurt och olivolja.
    Vegetariskt: Quorn- och rödbetscurry kanel, broccoli, bönor och linser. Serveras med ris och ärtkräm med yoghurt och olivolja.
  • Tisdag: Pasta med tomatsås med rostad butternutpumpa, kalamataoliver, fårost och röda linser.
  • Onsdag: Fiskgratäng på MSC-märkt sej, ramslök, grädde, ägg. Serveras med bulgur och morötter kokta med smör.
    Vegetariskt: Linsgratäng med oliver, ramslök, grädde, ägg. Serveras med bulgur och morötter kokta med smör.
  • Torsdag: Lammgryta med hängmörat kött från Upplandsbonden, aprikoser, kanel, tomat, vita bönor och morot. Serveras med ris kokt med kokosmjölk.
    Vegetariskt: Gryta med tofu, linser, aprikoser, kanel, tomat, vita bönor och morot. Serveras med ris kokt med kokosmjölk.
  • Fredag: Grön ärtsoppa med spenat och grädde eller rotfruktssoppa med timjan och grädde. Båda serveras med dinkelbröd från Sattva Naturbageri och yoghurt smaksatt med citron och apelsin.

Med sådana luncher kan man [som den slackermorsa jag är] trösta sig med att ungen fått i sig åtminstone en vettig måltid när man stressad kokar upp lite snabbpasta på kvällskvisten.

