Trots att jag har varit förälder i drygt 3 år och rimligtvis inte borde klassas som rookie längre känner jag mig ofta jävligt okunnig fortfarande. Ungen förändras ju hela tiden och man ställs inför nya situationer man inte ens kunde fantisera om i livet pre unge [kanske för att jag ägnade tiden åt annat än att undra hur det skulle vara att ha barn, trodde ju länge att jag valt bort det].

Eftersom min grundkunskap var obefintlig och mitt intresse för litteratur om barn är på ungefär samma nivå så försöker jag lära mig medan jag går.

Några saker jag [i egenskap av småbarnsförälder] funderar över en hel del just nu:

  • Hur hitta offentliga toaletter på 3 röda? Ungen är ju typ blöjfri [dagtid iallafall] men tidsrymden mellan varning och verkställande kan räknas i sekunder.
  • Hur länge orkar en unge gnälltjata om något som inte kommer att inträffa [typ att få något man berättar inte finns inom hemmets väggar för att det är slut, eller kanske, som i veckan, att de enda mjukmackorna som fanns hemma var grönprickiga av mögel och jag vägrade låta henne äta dem]?
  • Vid vilken ålder slutar de äta smörklickar?

Dagens lilla gula barn: en studie i brunt

